《비성의 무초》 조선아
가야금 연주 퍼포먼스/ 40분
- 기후위기를 맞이한 지구를 위한 신화적 연주
- 여성 전통예술 계승자에게 요구되는 이미지와 사명을 거부·재해석
“내 몸이 대안공간이 될 수 있을까?”
조선아는 가야금이라는 한국의 전통 악기에 동양 여성의 몸을 가진 연주자 자신을 투영합니다. 악기와 신체의 연결성은 외부와 내부로 확장되어, 여성의 몸에 요구되는 사명들을 거부하거나 재현하며 이름 없는 소리의 이면에 집중합니다. 악기의 주법, 춤사위, 소리의 반복은 생산과 효율을 반복하는 신자유주의에 대항하는 몸짓입니다. 《비성의 무초》는 재앙 한가운데서 춤추는 풀들의 축제와 같습니다.
조선아
전통예술원 음악과 가야금 전공 (2021 졸업)
Seon-ah Jo is a performer and creator who has mastered the art passed down on the Korean Peninsula through the gayageum. She utilizes movements found in gayageum playing techniques as creative material. Here, the performing body functions as a kind of alternative space through which sound passes or is contained. Employing field recording as an ecological methodology for her musical work, she perceives the universe as one vast open source, questioning what vibrations it produces and what contributions it makes.
Selected for the 2025 Jeonju World Sound Festival ‘Sound Frontier’, she released the digital EP [eco-echo] in 2023. Since 2017, she has been active as a creator and performer in the collaborative collective Yeonhui Collective Gang.
Major works include 《Wind, Flow, Body-Momentary Stillness》 (Nodul Island, 2025), 《La plante dansante de désastres》 (Dalyongyeong Ujeongguk, 2024), 《carved flag》 (Web, 2022), 《sing-mul》 (Sinchon Culture Development Center, 2022), 《Flying Squirrel Haven》 (Outdoor Guerrilla, 2019), and 《How to Play the Traditional Gayageum (project.gaeng)》 (Art On Gong, 2019). She also composed the music for the silent film <The Identity of the Monster>.
Key collaborative works include Kim Ye-ji’s <Ear duct, us>, Park Min-hee’s <Wind Blows from the Mountain where Spirits Gathered>, Lim Eun-jung’s <Lump of Rice>, and Kim Min-ji’s <To Luca>.